Av Tor Jørgen Carlstedt
Debattinnlegg formidler ikke Mannsforums eller nettavisens offisielle syn, men representerer i sin helhet skribentenes personlige meninger.
Den svenske møbelgiganten feiret i år kvinnedagen 8. mars i samarbeid med den svenske sangerinnen og selverklærte misandristen Zara Larsson, med litt halvsannheter, og en gratis direktestrømmet konsert.
Den 23 år gamle Zara Larsson ble først kjent med sangen “Uncover”, “Carry me home” og “Lush life”. Larsson har imidlertid også gjort seg bemerket utenfor det musikalske med offentlige utsagn som “Fuck Günther, fuck alla kvinnohatare”. “Günther” er en annen artist, som ikke var spesielt imponert over Larssons talent. Da hun ble intervjuet i fjernsynsprogrammet “Skavlan” på norsk TV2 i 2017 forklarte hun hvorfor hun hater menn, og at hun ikke hater alle menn, men hun synes de i allmennhet er “ekle og ubehagelige”. Hun ble deretter intervjuet av blant andre VG der hun er sitert på at det er “Greit å si at man hater menn“.
Hun har i ettertid kommet med flere publiseringer på Twitter hvor hun har forsøkt å forklare at feminisme og mannehat er to helt ulike ting, selv om hun støtter begge deler.
Den svenske møbelgiganten IKEA har i år valgt å samarbeide med den selverklærte feministen og misandristen Larsson for å feire den internasjonale kvinnedagen 8. mars ved at IKEA har laget en promoteringskampanje, der Larsson kommer med halvsannheter om at kvinner gjør mye ulønnet arbeid. Dette blir understreket av at ordet “Fact” blir skrivet i store bokstaver over skjermen, på tross av at det finnes begrenset dekning for påstandene.
IKEA har som ett av sine mål å «fremme likestilling».
Larsson har tidligere uttalt «fuck kvinnohatare», men er selverklært mannehater og feminist. IKEA omtaler Larsson som en «lidenskapelig feminist». Hvordan IKEAs samarbeide med en som hater menn skal «fremme likestilling» kan man sette noen spørsmålstegn ved, og vil kanskje være i strid med IKEAs egne målsettinger om:
Fremmer IKEA likestilling ved å hate menn?
Larsson er et idol for mange unge i sin rolle som populær sangerinne som gjør at også hennes utenom-musikalske ytringer har stor påvirkningskraft. Det at IKEA velger å bruke en mannehatende feminist som sin frontfigur, for sin markering av den internasjonale kvinnedagen har også en betydning med IKEAs påvirkningskraft.
Larsson har fått mye kritikk for sin misandri fra feminister som mener at feminisme ikke inkluderer misandri. Til dette har Larsson svart at dette er to ulike ting, men hun støtter begge.
Til spørsmål om IKEA var klar over at Larssons har uttalt at hun hater menn, og om IKEA støtter dette svarer kommunikasjonsrådgiver Stine Odland:
“Det Zara Larsson uttalte den gang fanget absolutt oppmerksomhet. IKEA samarbeider med Zara på grunn av hennes historie med å bruke stemmen og plattformen til å snakke åpent om spørsmålet om kjønnsulikhet. Zara er en lidenskapelig feminist, og hun uttrykker den inkluderende og åpne holdningen til likestilling som IKEA også ønsker å oppmuntre til. “
IKEA ønsker ifølge sine egne nettsider å være en pådriver i likestillingsarbeidet og være en positiv aktør i samfunnet. Spørsmålet blir da kanskje om et samarbeid med kanskje en av verdens mest kjente misandrist, fremmer disse målene.
Til spørsmål om hvorvidt IKEA kommer til å markere den internasjonale mannsdagen 19. november, og om de da kommer til å invitere en selverklært kvinnehater svarer IKEA:
“IKEAs visjon er å skape en bedre hverdag for de mange menneskene, og vi tror at en likestilt hverdag er en bedre hverdag. Lik behandling og et felles ansvar for mennesker og miljø er dypt forankret i kulturen vår og verdiene våre. Likestilling mellom kvinner og menn står sentralt i menneskerettighetene. Likevel oppstår det kjønnsforskjeller, eller forskjeller i behandling og prestasjoner mellom kvinner og menn, i alle
land, i alle sektorer av økonomien og i alle sosiale lag.”
IKEA vil ikke svare på om de kommer til å lage et arrangement i forbindelse med 19. november.
IKEAs mål og visjoner er nok gode og berettigede, hvorvidt den gjennomsnittlige unge kvinne eller unge mann klarer å se gjennom Larssons misandri for å se IKEAs mål gjenstår å se. IKEA har i alle fall ikke gjort noe for å ta avstand fra Larsson, heller tvert imot. Om dette føyer seg inn i rekken av “go woke, go broke” * er kanskje heller tvilsomt, men det er iallfall ingen god reklame for å få inn de kundene som legger inn de store summene i varehusene, nemlig de praktisk anlagte menn som bygger kjøkkenet selv.
Heldigvis finnes det ikke så mange uttalte kvinnehaterere, så IKEA vil kanskje få vansker med å finne noen som kan være frontfigur på mannsdagen 19. November. Og det er kanskje like greit, for de fleste menn vil heller måtte håndtere en dårlig bruksanvisning fra IKEA med rødglødende skruer, enn å måtte snakke med en kvinnehater.
* Utrykket “go woke, go broke” viser til firmaer eller kampanjer som ved å “go woke”, opplever tapt anseelse og eller inntjening.